اعظم بجاری
نویسنده:اعظم بجاری
ارسال شده در:10 مرداد 1397، 21:00

معرفی 15 لوگو از برندهای معروف و داستان پشت پرده آن ها

اگر علاقه‌مند به حیطه کسب و کار باشید، شاید به این موضوع هم علاقه‌مند هستید که بدانید چه رازی در پس لوگوی شرکت‌های معروف نهفته است. با ما همراه باشید تا شما را از راز پشت پرده 15 لوگوی نام آشنا آگاه سازیم.

در این نوشتار قرار است که به معرفی لوگوهایی بپردازیم که بارها و بارها آن‌ها را دیده‌ایم و چه بسا به خوبی با کسب و کار هر کدام از آن‌ها آشنا هستیم؛ چراکه این لوگوها در همه جهان شناخته شده هستند. اما آیا می‌دانید که هرکدام از آن‌‌ها چه داستانی در پشت پرده دارند.

البته واضح است که همه لوگوها هدف واحدی را دنبال می‌کنند و آن شناساندن یک محصول و یا کسب و کار به مشتری در قالب یک طرح گرافیکی است. در این راستا شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف با دقت و وسواس زیادی به انتخاب لوگو به عنوان نماد کسب و کار خود می‌پردازند؛ چراکه این نمادها حتی از نظر روانشناسی هم می‌تواند بر روی مشتریان تاثیرگذار باشد و ارزش‌ها و اهداف شرکت را به شکل رازآلودی به مخاطب القا کنند. به هر حال همه ما ممکن است لوگوهای مختلفی را ببینیم اما به ندرت به این فکر می‎کنیم که چرا کسب و کار مورد نظر از این چنین طرحی برای معرفی خود استفاده کرده است. درواقع پشت هر لوگوی معروف می‌توان معنی عمیقی را پیدا کرد.

با این حساب ما در این مقاله داستان لوگوی برندهای معروف را برای شما تعریف خواهیم کرد. پس اگر کنجکاوید که درباره آن‌ها بدانید با ما همراه باشید و اگر هم به دنبال طراحی لوگو برای کسب و کار خود هستید این نوشتار شاید بتواند الهام بخش ایده‌های جدیدی برای شما باشد.

 

لوگوی آمازون

آمازون

همه بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنی جهان یعنی آمازون را با لوگوی معروفش می‌شناسیم. لوگویی که در زیر آن یک فلش نارنجی مشاهده می‌شود. درواقع این فلش بسیار واضح است و لازم نیست که برای دیدن آن نگاه عمیقی به لوگو بیندازید. خب آیا می‌دانید که پشت پرده این فلش نارنجی رنگ دو معنی هوشمندانه نهفته است؟

معنی اول: اگر دقت کنید این فلش از حرف «A» آغاز می‌شود و تا «Z» ادامه می‌یابد. این حرکت بدین معنی است که شما هر آنچه که بخواهید با هر حرفی هم از الفبا که آغاز شود، در آمازون فروخته می‌شود.

معنی دوم: این فلش همچنین نشان‌دهنده یک لبخند است که انحنای بیشتری در سمت چپ دارد تا موجبات شادی مشتریانی که از فروشگاه خرید می‌کنند را به‌صورت غیرمستقیم فراهم نماید.

 

والت دیزنی

والت دیزنی

والت دیزنی نام تجاری موفق، پیشرو و شناخته‌شده‌ای بین کودکان است که توانسته در بین همه مخاطبان برندی شناخته شده باشد. خب فکر می‌کنید چه چیزی بهتر از این است که لوگوی یک برند، امضای صاحب آن باشد؟ بله درست است. شما در لوگوی دیزنی، امضای والت دیزنی بنیانگذار محصولات این شرکت را می‌بینید و این یعنی اینکه صاحب یک برند، اعتبار کسب و کار خود را با این امضا تایید کرده است. البته فونت این امضا چندان شبیه خط والت دیزنی نیست اما هنوز قدرت به تصویر کشیدن مفاهیم مهمی را در خود جای داده است. مانند اینکه نام شخصی تاثیرگذار را به روشی جادویی نشان می‌دهد و همچنین این موضوع که برند دیزنی تاکنون کارهای قابل تحسینی در کارنامه کاری خود دارد را در ذهن تداعی می‌کند.

 

لوگوی نایک

نایکی

خب لوگوی نایکی بسیار محبوب و شناخته شده است که شاید نیازی به توضیح درباره آن نداشته باشیم. درواقع این لوگو حتی بدون آنکه معرف نایکی باشد در همه جهان شناخته شده است؛ البته نه اینکه به شکل معنی تایید یک چک مارک (تیک) است بلکه معنی عمیق‌تری را در دل خود جای داده است. درواقع نایکی اسم الهه بالدار پیروزی یونان است که توانایی پرواز داشت. طراح این لوگو یعنی کرولین دیویدسن نیز از بال این الهه برای طراحی الهام گرفته است. جالب است بدانید که می‌توان دو خط قوس دار آن را نیز نماد سرعت و حرکت دانست. همچنین لازم است که مفهوم پیروزی را نیز به آن اضافه کنیم. در توضیح بیشتر باید بگوییم که نایکی با الهام گرفتن از الهه یونانی ثابت کرده است که می‌توان با کفش‌های نایکی پرواز کرد و شاید بتوانیم آن را در عمل به پرش‌های مایکل جردن در بسکتبال با کفش‌های نایکی ربط دهیم.

 

برگر کینگ

برگر کینگ

درواقع برگر کینگ دومین زنجیره بزرگ فست فود در جهان است. در لوگوی این برند معروف مشاهده می‌شود که نام آن بین دو نان قرار گرفته است و این موضوع را نشان می‌دهد که در عرصه فست فود و محصول معروف خود یعنی همبرگر همچنان به عنوان یک پادشاه فرمانروایی می‌کند. از طرف دیگر رنگ‌های هیجان‌انگیزی که در این لوگو استفاده شده است از دایره آبی رنگی که لوگو را احاطه کرده تا رنگ قرمز نوشته داخل آن باعث می‌شود تا مردم در هر سنی به سمت استفاده از محصولات آن جذب شوند.

 

شنل

شنل

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید، برند شنل امروزی متعلق به طراح لباس معروفی به نام کوکو شنل (با نام اصلی گابریل شنل) است که با همکاری آرتور کیپل این برند را راه‌اندازی کرد. درواقع کوکو شنل نقش مهمی در شکل‌گیری مد و مدل لباس‌های امروزی داشت و توانست در زمان خود تغییرات زیادی را در این صنعت به وجود آورد که البته همراه با ورود زنان به عرصه اجتماع این موفقیت پررنگ‌تر شد.

حالا در مورد لوگوی شنل باید بگوییم که حتما ایده بزرگی پشت این لوگو وجود دارد. درواقع این لوگو محدود به زمان نیست و در هر عصری مفهوم خود را حفظ کرده است. حتی در خارج از حوزه مد نیز برای بسیاری از مردم عادی شناخته شده و دوست داشتنی بوده است. با این حساب دو حرف «C» در هم تنیده در این لوگو می‌تواند برگرفته از حروف اول نام بنیانگذاران آن باشد و یا اینکه برگرفته از تاکستان Château de Crémat باشد که کوکو زمان زیادی را در آنجا می‌گذراند؛ حتی ممکن است نماد کلیسا و در واقع یتیم خانه‌ای باشد که شنل دوران کودکی خود را در آنجا گذرانده بود و شاید هم تنها نماد حرف اول اسم او باشد. به هر حال اطلاعاتی درباره این لوگو که از کجا برگرفته شده است به طور مشخص بیان نشده اما چیزی که بر آن ایمان داریم این است که این لوگو بر روی همه محصولات شنل بسیار گیرا و جذاب جلوه می‌کند.

 

چوپا چابز

کمپانی آب نبات سازی اسپانیایی چوپا چابز دارای لوگوی منحصر به فردی است که توسط سالوادور دالی، نقاش اسپانیایی طراحی شده است. او از طرح گل آفتابگردان درخشانی برای طراحی این لوگو استفاده کرد تا نه تنها بتواند بدین وسیله برندی جذاب و گیرا را طراحی کند بلکه در این هدف به سر می‌برد که بتواند آن را در مرکز برگه بسته بندی آب نبات‌ها بگنجاند. این درواقع همان چیزی است که دالی بر آن معتقد بوده و این را می‌رساند که در این صورت است که لوگو همیشه نمای جذاب و قابل توجهی بر روی محصول خواهد داشت. جالب است بدانید که نام این کمپانی نیز آب نبات را در ذهن مشتری تداعی خواهد کرد؛ چراکه این نام از کلمه اسپانیایی «chupar» می‌آید که در زبان انگلیسی معادل «to lick» به معنای لیسیدن است.

 

لوگوی کوکا کوکلا

کوکا کولا

این برند نیز جزو کسب و کارهایی است که نماد و لوگویش را از ابتدای آغاز به کار خود تاکنون حفظ کرده است. جالب است بدانید که این نوشیدنی توسط جان پمبرتون،  داروساز آمریکایی، ابداع شد و کتابدار او فرانک رابینسون نام کوکا کولا را برای این نوشیدنی پیشنهاد داد و لوگوی دستنویس آنر را طراحی کرد. درواقع فونت این لوگو دستنویسی سلیس و کلاسیک است و طرح آن به سال 1986 بر می‌گردد. البته در گذر زمان با اندک تغییراتی مواجه شده ولی با این حال اصالت و کلاسیک بودن خود را حفظ نموده است. گفتنی است که کوکا کولا یکی از شاخته‌شده‌ترین برندهای جهان است و دارای آشناترین لوگویی است که مردم سراسر جهان آن را می‌شناسند.

 

لوگوی گوگل

گوگل

همان‌طور که همه شما حتما با این برند آشنا هستید، حتما این را هم می‌دانید که لوگوی گوگل یکی از ساده‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین لوگوها در بین برندهای معروف دنیا مخصوصا در عرصه فناوری است؛ به طوری که کلمه گوگل به عنوان سرچ نیز شناخته می‌شود. یکی از موضوعاتی که می‌تواند در مورد این لوگو مورد بررسی قرار بگیرد انتخاب رنگ‌هایی است که توسط آرتور کدار طراح معروف این لوگو صورت گرفته است و قابل توجه ترین آن انتخاب رنگ سبز برای حرف L در این لوگو است. درواقع این لوگو 6 حرف دارد که 5 رنگ آن از رنگ‌های اصلی (آبی، قرمز، زرد) وام گرفته‌اند و تنها حرف L به طور تصادفی به رنگ سبز انتخاب شده است. همین موضوع می‌تواند گویای این حقیقت باشد که انتخاب این رنگ‌ها از قاعده و قانون خاصی پیروی نمی‌کند و این موضوعی مهم برای گوگل است که به دور از قوانین دست و پا گیر باشد و خواسته است به نوعی در لوگوی خود نیز این موضوع را نشان دهد.

 

اینستاگرام

اینستاگرام

اینستاگرام جزو برندهای نوپا است که عمر زیادی از بنیانگذاری آن نمی‌گذرد. درواقع بسیاری از ما می‌توانیم اولین لوگوهای این برند را نیز در سال 2010 به خاطر بیاوریم که در آن سال‌ها تازه آغاز به کار کرده بود. لوگوی ابتدایی اینستاگرام رنگ‌هایی ساده مانند قهوه‌ای را در بر داشت تا نظر مخاطبان عکاسش را جلب نماید. با این حال این برند در سال 2016 تصمیم گرفت دستی به سر و روی لوگوی قبلی خود بکشد؛ چراکه دیگر نه تنها عکاسان بلکه افراد دیگری هم جزو مخاطبان آن محسوب می‌شدند. افراد میانسال، نوجوانان، جوانان و حتی برندهای معروف، همه و همه جزو مخاطبین این شبکه اجتماعی محبوب بودند. درواقع با این تغییرات، این برند لوگوی خود را با رنگ‌های روشن، درخشان و بکارگیری گرادینت جلا داد تا بتواند از این طریق روحیه فعالیت و تنوع مخاطبان را نشان داده و  از طرف دیگر جالب است بدانید که استفاده از رنگ‌های گرادینت موضوعی مهم در طراحی وب نیز محسوب می‌شود.

 

لوگوی داو

داو (Dove)

خب واضح است که شکل این لوگو نماد پرنده‌ای را تداعی می‌کند که با نام تجاری Dove مرتبط شده است. جالب است بدانید این شرکت به تولید طیف وسیعی از محصولات بهداشتی و آراشی ملایم و خالص کلاسیک معروف است. در این راستا رنگ‌های به کار رفته در این لوگو نیز به خوبی این موضوع را نشان می‌دهند. درواقع رنگ آبی تیره در این لوگو به معنی اصالت، اعتبار و برتری بوده و رنگ طلایی پرنده نیز احساس شادی و رفاه را در ذهن مخاطب خلق خواهد کرد. با این حساب می‌توان گفت که چنین نمادی برای یک شرکت پیشگام در عرصه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی نشان دهنده دید رو به جلو و تفکر اندیشمندانه آن در استفاده از طرح و رنگ به جای استفاده از زنان در تبلیغات حکایت دارد.

 

لوگو ژیلت

ژیلت (Gillette)

این لوگوی ساده نمادی از برند معروف ژیلت است که محصولات زیبایی مردان را تولید می‌کند که البته در عین سادگی در درون خود نیز رازهای زیادی نهفته دارد. اول اینکه بولد بودن آن نمادی مردانه را نشان می‌دهد و از آنجایی که به فونتی ایتالیک نیز مزین شده است بیانگر سرعت نیز هست. معنی دوم نیز به نوعی مردانگی را در ذهن مخاطبین تداعی خواهد کرد. به عنوان یک معنی عمیق‌تر که این لوگو در دل خود نهان کرده است می‌‍‌توان گفت که محصولات شناخته شده‌ای مانند تیغ ژیلت از این شرکت در برشی که در حرف «I» و «G» مشاهده می‌کنیم، نشان داده شده است.

 

لگو

لگو (Lego)

لگو را دیگر همه از کودکی می‌شناسیم. تقریبا همه کودکان در سال‌های ابتدایی از آغاز رشد مغزیشان با لگو همراه بوده است. بنابراین لگو به‌عنوان یک برند تجاری مخاطبانی چون کودکان و خردسالان را مورد هدف قرار می‌دهد. درنتیجه به این دلیل بود که این شرکت تصمیم گرفت لوگویی برجسته و رنگی که نام لگو در وسط آن می‌درخشد و هر بیننده‌ای با نگاه کردن به می‌تواند متوجه این نام شود، طراحی کند. علاوه بر این، ابری که دور کلمه لگو (Lego) مشاهده می‌کنید، سمبل دو چیز است: یکی نماد خود محصول را نشان دهد و دیگر اینکه بیان کننده سادگی محصول است که هر کودکی می‌تواند به راحتی با آن بازی کند.

 

لوگوی نشنال جئوگرافیک

نشنال جئوگرافیک

شاید یکی سوالات تعجب‌برانگیزی که در ذهن شما وجود دارد این است که چرا یک مربع زرد رنگ در نشنال جئوگرافیک مشاهده می‌شود. خب نشنال جئوگرافیک درواقع سازمانی مردم نهاد است که علاوه بر مجله‌ای که دارد، به فعالیت‌های دیگری با هدف شناساندن و حفظ و حراست از محیط زیست، باستان شناسی، علوم جغرافیایی و همچنین زیست شناسی می‌پردازد. درواقع رنگ زرد بکار رفته در این لوگو نشان‌دهنده خورشید است و این مغهوم را تداعی می‌کند که همان‌طور که خورشید در همه جای جهان می‌درخشد، این رسانه هم در فعالیت‌های خود همه جای جهان را تحت پوشش قرار می‌دهد و به آن‌ها دسترسی دارد.

 

لوگو مرسدس بنز

مرسدس بنز

این برند متشکل از دو شرکت موتورسازی بنز و دایملر است که همکاری خود را در سال 1998 آغاز کرده بودند؛ درنتیجه لوگوی آن‌ها نیز معرف هر دو شرکت است و از همان زمان تاکنون اثراتی از آن باقی مانده است. انتخاب ستاره سه ضلعی برای این برند به عنوان یک لوگو درواقع سه چیز را در رویارویی با جهان موتور سازی نشان می‌دهد: زمین، آب و هوا. جالب است بدانید که این شرکت خودرو سازی از سال 1926 خودروهای تولیدی خود را با نام مرسدس بنز عرضه کرد. گفتنی است که دایره دور این ستاره هم از نماد اولیه بنز می‌آید که در ابتدا به نشان حلقه گل و نام مرسدس در بالا و بنز در پایین مزین بود و در نهایت در سال 2009 اندکی ساده‌تر شد و تبدیل به آرمی شد که ما امروزه آن را می‌شناسیم.

 

رویدارد سالانه دوچرخه سواری تور فرانسه

تور دو فرانس (Tour de France)

مسابقات تور فرانسه یکی از معتبرترین مسابقات و رویدادهای دوچرخه سواری در جهان است. لوگوی این مسابقات نیز به خوبی نام و هدف این مسابقات را در خود جای داده است. درواقع با مشاهده این لوگو می‌توانید حرف «R» را با دایره‌ای زرد و نقطه‌ای در کنار آن مشاهده کنید که درواقع نماد یک دوچرخه‌سوار را نشان می‌دهد. البته دایره طلایی معنی دیگری نیز دارد و آن این است نمادی از خورشید در این لوگو محسوب می‌شود و این را می‌رساند که مسابقه در طول ساعات روز برگزار خواهد شد.

برای آگاهی از آخرین مقالات مجله پلازا در کانال تلگرام ما عضو شوید t.me/plaza_mag عضویت در کانال تلگرام

1 دیدگاه دیــدگاههای کاربـــران

لطفا برای ارسال دیدگاه خود در مجله پلازا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید ورود به حساب کاربری

امیر حیدری باطنی 29 شهریور 1397، 16:22

عالی بود.... لذت بردم....